05 maart 2007

Opdracht 1: Biblioblogs (45 minuten)

Opdracht: Bezoek en bestudeer een aantal van de hiernaast genoemde bibliotheek-blogs.

  1. Login op de HH workshop weblog en kies voor ‘NEW POST’.
  2. Schrijf een bericht over de voor jou meest interessante Nederlandstalige biblioblog.
    1. Geef daarbij kort aan waarom je juist deze weblog de moeite waard vind.
    2. Doe hetzelfde voor één Engelstalige biblioblog.
  3. Maak daarna een tweede weblogbericht, waarin je aangeeft of- en zo ja, welke toepassingsmogelijkheden je ziet voor weblogs in de bibliotheek.
    1. Geef daarbij aan wat volgens jou de kritische succesfactoren zijn.
Tijd over? Bekijk dan de berichten van anderen op deze weblog, en ga de discussie aan door middel van het plaatsen van reacties onder de berichten.

Deze opdracht wordt afgesloten met een plenaire sessie.

4 opmerkingen:

maike zei

Hoi,

Via de weblog WOW!Wouter over het web kwam ik bij de weblog van Jos van Helvoort! Deze vind ik wel de moeite waard voor onze bibliotheek. Enne ook de weblog van WOW! Wouter over het web zelf, het overzicht van onderwerpen in de linkerkolom is indrukwekkend en zeer actueel. Maar na het bekijken van het aanbod, duizelt het mij wel een beetje, het is best wel moeilijk om de relevantie te bepalen, ik vaar alleen op de tags, en het onderwerpsoverzicht voor een goede beoordeling moet je natuurlijk alle comments lezen. Ook vind ik de visuele aantrekkelijkheid heel belangrijk.

Dus de weblogs die ik de moeite waard vind:
http://josvanhelvoort.blogspot.com/
http://WOW!Wouter over het web

doeg.........

nemo zei

Welke weblogs je interessant vindt, hangt af van het onderwerp. Is het prive, zakelijk? Elk van deze weblogs hier kan interessant zijn, afhankelijk van het gezochte onderwerp. Ik kom meestal via Google op allerlei weblogs terecht.

nemo zei

Studenten hebben steeds meer de neiging prive en studie te mengen. Bibliotheken kunnen die trend volgen. Kritische succesfactoren: vrije stroom van informatie voor iedereen toegankelijk, om te lezen, bestuderen, kritiek op te leveren, whatever; fysieke aanwezigheid zal niet altijd meer nodig zijn voor een studie, terwijl je toch op een directe manier met elkaar kunt communiceren.

tecla zei

Tja, een hoop informatie, moeilijk om vast te stellen wat relevant is. Wanneer je gericht bepaalde onderwerpen zoekt, zul je na enig speurwerk vast relevante bronnen tegenkomen. De toonzetting is minder zakelijk, en ook de berichtgeving incl. commentaar maken het tijdrovend om de interessante zaken er uit te halen. Een aardig opstartpunt vind ik:Dutchlibraries.
Ik denk overigens wel, dat deze virtuele wereld in opmars is. Jongeren groeien ermee op, en ook op professioneel gebied wordt er in toenemende mate op deze wijze gecommuniceerd. Opvallend vind ik vaak het ontbreken van bronvermelding.